HealthOnline cikkek

Ország:

Témakör: Egészségügyi Világszervezet (WHO)

Az élelmiszer-reklámok gyermekeket érintő hatásának csökkentése

Manapság rendkívül elterjedt gyakorlat a gyermekek figyelmét felkeltő ételreklámok alkalmazása. Ezek a reklámok általában magas zsírtartalmú, erősen sós vagy cukrozott ételek fogyasztására ösztönzik a fiatalokat.

A reklámok erős hatást gyakorolnak a gyermekek étkezésére, élelmiszer-választására. A számos információs csatornán keresztül érkező rengeteg üzenet összegződve fokozza a gyermekek nem megfelelő élelmiszerek iránti igényét. Így az ilyen hatások kivédése multiszektoriális fellépést igényel.

A gyermekek védelmében a WHO fokozottan támogatja azokat a kezdeményezéseket, melyek csökkenteni kívánják azoknak a reklámoknak a számát és hatását, melyek a magas kalóriájú ételek és italok fogyasztására ösztönzik a lakosságot, különösen a gyermekeket.

A WHO Európai Régiójában minden negyedik 6-9 éves gyermek (a gyermekek 24%-a) 18%-tól 45%-ig terjedő mértékben túlsúllyal vagy obezitással küzd. Ez a Gyermekek Obezitását figyelemmel kísérő Európai Kezdeményezés (COSI) által tett megállapítás 17 európai ország iskoláskorú lakosai körében végzett felmérések eredményein alapul.

A WHO - több tagországával együttműködve - akciótervet készített a gyermekekhez szóló élelmiszer- és üdítőital-reklámok hatásait csökkentő irányelvek kidolgozására.

A WHO ajánlások egyebek között a következőkre vonatkoznak:
- az élelmiszer-reklámokkal kapcsolatos stratégiák pontos meghatározása a gyakorlatba való átültetés megkönnyítése érdekében,
- az egészségtelen ételeket reklámozó tevékenység minden formájának betiltása a gyermekintézményekben,
- a gyermekeket érintő hatások felmérése,
- az erőforrások számbavétele az egyes országokban,
- a reklámok határon túli hatásának csökkentését szolgáló nemzetközi összefogás.

A Világszervezet a reklámtevékenység szabályozásában
- igény szerint technikai segítséget nyújt a tagországoknak,
- támogatja a nemzetközi együttműködésre irányuló kezdeményezéseket,
- együttműködik a civil szervezetekkel, valamint az állami és a magánszektor illetékeseivel az ajánlások megvalósításában,
- monitorozza az élelmiszerreklámokra vonatkozó irányelveket,
- valamint megszilárdítja az együttműködést más kormányközi szervezetekkel, és ezzel is elősegíti a tagországok élelmiszer-reklámokat szabályozó stratégiáinak megvalósulását. (ZLL)

Forrás:
Reducing food-marketing pressure on children. World Health Organization, 2011.01.05.
http://www.euro.who.int/en/what-we-do/health-topics/disease-prevention/nutrition/news/news/2012/01/reducing-food-marketing-pressure-on-children
(letöltés dátuma: 2011.01.12.)

Megjelenés dátuma: 2011-01-13 10:30:24