HealthOnline cikkek

Ország: Franciaország

Témakör: Népegészségügy

A cukorbetegeket segítő telefonos szolgáltatás Franciaországban

A cukorbetegek támogatására a francia Egészségbiztosítás által 2008-ban létrehozott Sophia telefonos szolgáltatás, 2013 elejétől már Franciaország teljes területén hozzáférhető, így 1,8 millió cukorbeteg állhat folyamatos kapcsolatban a telefonon elérhető növér-tanácsadókkal.

Franciaországban a cukorbetegek alapvető támogatása postai úton vagy interneten való kapcsolattartással és a betegek számára a Betegségmegelőzés és Egészségmegőrzés Országos Intézete és a betegszervezetek által összeállított tematikus füzetek eljuttatásával történik. Ezt egészítette ki a nővér-tanácsadók által működtetett rendszeres telefonos tanácsadás, mely 2013 elejétől az egész országra kiterjed.

A Sophia telefonos tanácsadás két célkitűzése : a cukorbetegek életminőségének javítása és a betegség okozta komplikációk miatt az egyén és a közösség számára felmerülő költségek csökkentése. Mind ez ideig csak 226 ezren vették igénybe ezt a szolgáltatást, mely segítséget nyújtott a vércukorszint és a vesefunkció ellenőrzéséhez, a rendszeres szemészeti konzultációkhoz, stb. Jelenleg már bizonyos területeken, megyei szinten, a szolgáltatáshoz csatlakozók aránya eléri az érintettek 51,9 százalékát.

A minimum 5 éves klinikai gyakorlattal rendelkező és a krónikus betegek ellátására szakosodó nővér-tanácsadókat az Országos Egészségbiztosító Intézet választja ki. Tevékenységük felöleli a betegek tájékoztatását, praktikus tanácsokkal való ellátását, a kezelőorvos által javasolt teendők megértésének és betartásának elősegítését. A nővér-tanácsadók egész évben rendszeres telefonos kapcsolatot tartanak fenn a szolgáltatást igénybe vevő betegekkel, és figyelemmel kísérik egészségi állapotukat, szükségleteiket és személyes helyzetüket.

2012. május 1-je és december 31-e között több mint 157 ezer telefonhívás érkezett be az ország Nizzában, Albiban és Lille-ben működő három telefonos tanácsadást folytató központjába. 2013 végéig további három központ felállítását és összesen 270 tanácsadó-nővér foglalkoztatását tervezték

A telefonos kapcsolattartás során az első híváskor kerül sor a hívó fél szükségletei szerinti támogatás lépéseinek meghatározására (az egészségi állapot, a környezeti tényezők, az egyéni célkitűzések és az érzékelt problémák szerint). A továbbiakban a támogatást igénylő egyéni helyzete határozza meg telefonos megkeresésének gyakoriságát, ő azonban bármikor hívhatja a nővér-tanácsadókat.

Egy 2009-2011-ben folytatott felmérés szerint a Sophia szolgáltatást igénybe vevő cukorbetegek ambuláns és fekvőbeteg-ellátásának költségei jóval elmaradtak a többi cukorbeteg ellátásának költségeitől. A fekvőbeteg-ellátásukkal kapcsolatos költségek azért is csökkentek, mivel egyrészt ritkábban léptek fel náluk betegségükkel vagy ennek komplikációival kapcsolatos problémák, illetve ezek potenciális megjelenése esetén, ezek enyhébb jellege miatt költségvonzatuk is alacsonyabb volt. Az ambuláns konzultációk gyakoribb igénybevétele ugyan magasabb kiadásokra vezetett, de ezt nagy mértékben ellensúlyozta a paramedikális szolgáltatásokra fordított kiadások csökkenése.

Az eredmények figyelembevételével, a Sophia telefonos szolgáltatást 2013 végéig 18 megyében kísérleti jelleggel az asztmás betegek körében is be fogják vezetni. (ZLL)

Forrás :
Thomazeau, A-M. : Le service Sophia d'assistance aux diabétiques est étendu á toute la France. Viva Presse, 2013.02.25.
http://www.viva.presse.fr/Le-service-Sophia-d-assistance-aux_17893.html
(Letöltés dátuma : 2013.11.19.)

Megjelenés dátuma: 2013-11-21 10:45:09