HealthOnline cikkek

Ország: Hollandia

Témakör: Minőségügy

A pazarlás csökkentése a holland egészségügyben és hosszú távú gondozásban

Az Eurohealth cikke beszámol a "Pazarlás az ellátásban" webhelyen közzétett kérdőív eredményeiről.

Egy holland kísérlet szerint az egyre növekvő egészségügyi kiadások csökkentésének eszköze a szolgáltatások visszafogása helyett a pazarlás csökkentése lehet. Az egészségügy nagyra becsült értéke miatt sok európai ország nehezen vállalja a jogosultságok visszavonását vagy az önrészfizetések növelését, így más eszközökhöz kell folyamodniuk a kiadások csökkentésére. A pazarlás elleni küzdelem ugyanakkor összhangban van az olyan szélesebb egészségpolitikai célkitűzésekkel, mint a fenntartható egészségügyi rendszer megteremtése és az egészségügyi rendszer hatékonyságának növelése.

Egy nemrégiben közzétett tanulmányban Ab Klink volt holland egészségügyi miniszter évi 8 milliárd euróra becsülte a lehetésges megtakarítás értékét Hollandiában egy olyan stratégia alkalmazásával, amely tartalmazná a túlzott igénybevétel csökkentését, az integrált ellátás növelését és a megosztott döntéshozás ösztönzését. A megtakarítás az aktív ellátás teljes költségvetésének közel 20%-át tenné ki.

A jelenleg fenálló megszorítási politika és az az általános vélekedés, hogy jelentős pazarlás megy végbe a holland egészségügyi rendszerben, arra sarkallta az Egészségügyi, Népjóléti és Sport Minisztériumot, hogy létrehozzon egy virtuális jelentési központot, ahol betegek, szakemberek és állampolgárok jelenthetik a pazarlás eseteit a holland egészségügyben és hosszú távú gondozásban. Ez idáig nem történt ilyen jellegű kezdeményezés egy európai országban sem.

2013 májusában elkészítettek egy online kérdőívet a "Pazarlás az ellátásban" nevű webhelyen, ahol az emberek névtelenül jelenthettek bármilyen pazarlási esetet, amellyel szembe kerültek az ellátó rendszerben. Május 25 és augusztus 1 között 16 403 ember töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók 60%-a nő volt, 55%-a 46-65 éves korú, 42%-a beteg, 26%-a gondozó (a hosszú távú gondozásban a válaszadók többsége gondozókból állt).

A kérdőív szerkezete négy kérdés köré épült:
1. Milyen típusú pazarlást kíván jelenteni? Négy kategóriából lehetett választani:
a) szervezeti pazarlás
b) szolgáltatások nyújtásában jelentkező pazarlás
c) gyógyszerfelírással kapcsolatos pazarlás
d) orvostechnikai eszközökkel kapcsolatos pazarlás
e) egyéb
2. Ki okozza a pazarlást (pl. orvos, gyógyszerész, kormányzat, biztosító)?
3. Hol történik a pazarlás (pl. kórház, otthon, intézmény)?
4. Mit gondol, hogyan lehetne kezelni ezt a pazarlást?

A minisztérium által használt fő- és alkategóriák:
• Ellátás minősége - Túlzott igénybevétel, más ellátási környezetbe való áthelyezés, elégtelen igénybevétel
• Ellátás felhasználása - Az eszközöket nem használják újra, túl sokáig használják, a beteg nem követi az előírásokat
• Ár/fizetés - Túl költséges, pontatlan számlázás (túlkódolás, csalás), túl sok kényelmi szolgáltatás
• Ellátási minták - Ellátás koordináció, információ hiány, rossz együttműködés, minőségi problémák, helytelen diagnózis
• Szervezet/adminisztráció - Szükségtelen menedzsment, helytelen hivatali menedzsment, túl nagy bürokrácia
• Rendszer - Betegnek nyújtott személyes büdzsé nem megfelelő használata, jogszabályokban fennálló helytelen ösztönzők, túl széles juttatási csomag

Az összes válasz feldolgozása szerint a jelentett pazarlás 55%-a az aktív ellátásban, 18%-a a hosszú távú gondozásban, 21%-a egyéb ágazatokban történt (6%-ot nem lehetett kategorizálni). Az aktív ellátásban és a hosszú távú gondozásban egyaránt a gyógyszerek és az orvostechnikai eszközök generálták a pazarlási jelentések több mint felét. Összességében a jelentések 32%-a a gyógyszereket, 11%-a pedig az orvostechnikai eszközöket érintette.

A fő kategóriák szerint a pazarlás a következő megoszlásban alakult:
• Ellátás minősége 25%
• Ellátás felhasználása 23%
• Ár/fizetés 21%
• Ellátási minták 13%
• Szervezet/adminisztráció 12%
• Rendszer 6%

Az aktív ellátásban jelentkező viszonylag nagyfokú pazarlás az ellátás volumenének tudható be. Számos jelentés érkezett a túlzott igénybevétel, a szükségtelen és duplikált ellátás eseteiről. A hosszú távú gondozásban viszonylag sok jelentés érkezett az intézményekben fellépő szervezeti pazarlásról. Ezek közé sorolhatók az adminisztrációs eljárások, a hivatali menedzsment, az étel, víz és energia pazarlása, a túlzott menedzsment.

A gyógyszerek tekintetében a fő problémát a felhasználás hiánya jelenti. Az emberek nem mindig használják a számukra felírt gyógyszereket, és a recepteket sem mindig váltják be a gyógyszertárban. Számos jelentés arról számol be, hogy a gyógyszerek túl költségesek vagy szükségtelenek. Az orvostechnikai eszközöket illetően az emberek 41% közölte, hogy egyértelmű szükség nélkül kapták azokat. Emellett voltak példák arra is, hogy az orvostechnikai eszközöket nem lehetett átvinni egyik környezetből a másikba (pl. otthoni ellátásból az ápolóotthonba, vagy az egyik körzetből a másikba).

A legnagyobb problémát az aktív ellátás volumene jelenti, amely összhangban van a SHARE nevű európai felmérés bizonyos eredményeivel (Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe). A felmérés rámutatott arra, hogy az orvosi vizitek száma Hollandiában nagyobb mértékben növekedett más európai országokhoz képest. Mindez összefüggésbe hozható a túlzott igénybevétel növekedésével és a nagyobb arányú receptfelírással. Az egészségügy túlzott használatát elősegítő tényezők közül megemlíthető a teljes lefedettség, a széles körű juttatási csomag, az alacsony önrészfizetés és az állami hosszú távú ellátó rendszer bősége.

A pazarlás költségeinek kvantifikálásához és a más országokhoz való összehasonlításhoz további kutatásokra van szükség. Következő lépésként az online jelentési központ eredményeit felhasználják arra, hogy különböző cselekvéseket indítsanak el 2014 és 2016 között a pazarlás problémájának menedzselésére a gyógyító ellátásban, a hosszú távú gondozásban, valamint a gyógyszerek és az orvostechnikai eszközök tekintetében. (SZL)

Forrás:
Fred Lafeber, Patrick Jeurissen: Reducing Waste In Health And Long-Term Care In The Netherlands. Eurohealth, http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/236811/Eurohealth_v19-n4.pdf (letöltés: 2014.01.09.)

Megjelenés dátuma: 2014-01-14 16:15:27