HealthOnline cikkek

Ország: Németország

Témakör: Minőségügy

Nem csak a várakozási idő csökkentéséről van szó - német tartományi modell

Mecklenburg-Előpomerániában a pénztári orvosok egyesülete a várakozási idő és a betegállományban töltött idő csökkentése, a célzott és gyors szakorvosi ellátás elősegítése, valamint a kórházba történő felesleges beutalások elkerülése érdekében, A és B kategóriák szerinti beutalásokat vezetett be. A modell bevezetésének elsődleges célja, hogy a sürgős esetek mihamarabb és differenciáltabban kerüljenek át a háziorvosi ellátásból a szakorvosi ellátásba. A pénztári orvosok egyesülete a 2010 és 2012 közötti időszakban a rendszer bevezetésére vonatkozóan szerződést kötött a helyi betegpénztárakkal (AOK-Nordost, Techniker Krankenkasse, Betriebskrankenkasse), a modell szerint beutaló orvosok kiegészítő díjazásban részesülnek. A modellel kapcsolatos tapasztalatok eddig pozitívak.

A mecklenburg-előpomerániai modell működési elve egyszerű:  rendkívül súlyos megbetegedések esetén A-beutalás történik, azaz az eset legkésőbb a következő munkanapon szakorvoshoz kell, hogy kerüljön. Az A-beutalásokra súlyos akut megbetegedések, fenyegető maradandó egészségkárosodás vagy a kórházi kezelés elkerülése esetén kerül sor. B kategória szerinti beutalás a kevésbé sürgető problémákkal küzdő betegek eseteiben történik, akik szakorvosi ellátására a beutalást követő egy héten belül kell, hogy sor kerüljön. B-beutalás történhet például meglévő terápiás kezelés esetén tapasztalt egészségromlás vagy tartós munkaképtelenség veszélyének fennállásakor. Az új rendszerben a beutalást végző háziorvosok az A kategóriába tartózó betegekért nyolc eurót, az esetet fogadó szakorvosok tíz eurót kapnak. A B kategóriába tartozó esetekért öt, illetve hat euró kiegészítő honoráriummal díjazzák az orvosokat.

Egyes régiókban korábban, ha az orvosilag indokolt volt, a beutalásokat "sürgős" megjelöléssel látták el, amivel kapcsolatban az orvosok tapasztalata az volt, hogy a sürgős jelöléssel ellátott beutalásokat a kollégák időben ellátták. Az említett új megközelítés bevezetése 2010-ben kezdődött egy vállalati betegpénztárakkal kötött háziorvosi szerződéssel. 2011-ben a modell alkalmazása tovább szélesedett és sor került az AOK-Nordost-tal, majd 2012-ben a Techniker Krankenkasse-val történő szerződéskötésre. A tapasztalatok szerint az A- és B-típusú beutalási kategóriák bevezetése segítette a sürgős esetek differenciáltabb felismerését. Az orvosok és különösen az egészségügyi szakdolgozók számára a kezeléssel kapcsolatos időpontok egyeztetése során nem mindig egyszerű annak eldöntése, hogy melyek a valóban sürgős és melyek a kevésbé sürgős esetek. Sürgős beutalásokkor a beutaló félnek csatolnia kell az összes diagnosztikai leletet, az időponttal kapcsolatos egyeztetéskor konkrét kérdéseket kell tisztázni, valamint a szakorvos a kezelést követően jelentést kell küldjön az esetről a beutaló háziorvos részére, melyek intézkedések mögött a beutalások minőségének javítása áll.

A statisztikák szerint Mecklemburg-Előpomerániában 1200 kezelési esetet alapul véve egy orvosi praxisra negyedévente átlagosan 400 beutalás jut, ezért is került sor a sürgős esetek A és B kategóriák szerinti megkülönböztetésére. Orvosonként negyedévente átlagosan 4-5 sürgős esetről van szó a statisztikák adatai szerint. Az ilyen jellegű esetek számának növekedését a statisztikák nem tükrözik, tehát az A és B kategóriák szerinti beutalásokkal kapcsolatos esetek száma közel állandó.
 
A Pénztári Orvosok Szövetségi Egyesülete rendszeresen végeztet felméréseket a biztosítottak körében. A legutóbbi 2013-as felmérés eredménye azt mutatta, hogy Mecklemburg-Előpomerániában a legalacsonyabb az orvosi kezelésre vonatkozó várakozási idő és a házi- és szakorvosi ellátással való elégedettség tekintetében a tartomány szintén az élen végzett.

A modell célja nem csupán a várakozási idő, hanem a betegállományban töltött idő csökkentése is, valamint a kórházi ellátást megelőző felesleges kezelések elkerülése. Cél továbbá az olyan esetek számának korlátozása, amelyekben a kórházba történő beutalás nem indokolt, tehát azok ambuláns ellátás keretében is elvégezhetők volnának. (VN)

      
Deutsches Ärzteblatt: Wartezeiten: Abhilfe durch A- und B-Überweisung
http://www.aerzteblatt.de/archiv/153097/Wartezeiten-Abhilfe-durch-A-und-B-Ueberweisung
Deutsches Ärzteblatt: "Es geht nicht nur um kurze Wartezeiten"
http://www.aerzteblatt.de/nachrichten/57334/Es-geht-nicht-nur-um-kurze-Wartezeiten
Letöltés dátuma: 2014.01.27.

Megjelenés dátuma: 2014-01-27 12:55:10