HealthOnline cikkek

Ország: Egyesült Királyság

Témakör: Egészségügyi reformok

Az angol egészségügyi szolgálat a 2010-15 közötti parlamenti ciklusban

A King's Fund egészségpolitikai kutatóintézet áttekintése az angliai NHS utóbbi években végbemenő változásairól és azok hatásairól.

A King's Fund szerint a 2010-ben hatalomra került konzervatív-liberáldemokrata koalíciós kormány NHS-ben végrehajtott átszervezése rosszul időzített és káros hatású volt. A 2013 áprilisában hatályba lépett egészségügyi és szociális ellátásról szóló törvény komplex változásokat idézett elő az NHS szerkezetében egy olyan időszakban, amikor inkább a precedens nélküli pénzügyi nehézségekre és a szolgáltatások egyre növekvő keresletére kellett volna összpontosítani. Chris Ham, a jelentés szerzője és a King's Fund vezérigazgatója a májusban esedékes általános választások előtt a politikusokat óvatosságra figyelmezteti, nehogy még egyszer belekezdjenek egy ilyen átfogó és bonyolult átszervezésbe.

Az egészségügyi és szociális törvény megalkotása a parlamenti ciklus felét vette igénybe. Ez alatt Andrew Lansley egészségügyi miniszter semmibe vette azokat a figyelmeztetéseket, amelyek az általa javasolt változásokra vonatkoztak, és elszánt volt a jövő egészségügyi miniszterei által megváltoztathatatlan jogalkotásra. Csak a 2012. szeptemberben színre lépő új egészségügyi miniszter (Jeremy Hunt) volt képes fontos változást előidézni a kormány NHS-t érintő álláspontjában, és a törvénybe foglalt technokrata változások helyett az ellátás biztonságára és minőségére összpontosítani.

A jelentés kitér a törvény által előidézett néhány pozitív változásra is, mint pl. a háziorvosok nagyobb fokú bevonása a szolgáltatás-vásárlási tevékenységbe, a helyhatóságok megbízása a népegészségügyi feladatokkal, az egészségügyi és jóléti testületek létrehozása. A jelentés azonban azt is megállapítja, hogy az irányítás több hatóság közötti megoszlásával a törvény kedvezőtlen struktúrát eredményezett, bonyolult szabályozói rendszerhez vezetett, és a korábbi stratégiai egészségügyi hatóságok által nyújtott irányítás helyén vákum keletkezett. A törvény fő célját, vagyis a verseny kiszélesítését illetően egy komplexebb folyamat jött létre, és a szolgáltatás-vásárlók között bizonytalanság jelent meg a tekintetben, hogy mikor kell a szerződéseket megpályáztatni és mikor nem.

A 2013-as törvény felbontotta a szolgáltatás-vásárlás egységét is, amelyet korábban az alapellátási trösztök (PCT-k) végeztek, jelenleg pedig megoszlik a klinikai szolgáltatás-vásárló csoportok (CCG-k), az NHS England és a helyhatóságok között. A szolgáltatás-vásárlási folyamatot az sem segítette, hogy széles körű feladatai következtében a NHS England csak lassan éreztette jelenlétét. A King's Fund jelentés szerint bár még korai az új rendszer valós előnyeit beazonosítani, felfedeztető némi optimizmus abban, hogy a CCG-k az egészségügyi és jóléti testületeken keresztül együttműködnek a helyhatóságokkal. A jelentés optimistább az egészségügyi és a szociális ellátás integrációja és a szociális ellátás igazságosabb finanszírozása felé való elmozdulás tekintetében, főleg a szociális ellátásról szóló 2014-es törvény miatt.

Chris Ham következtetése szerint a történészek nem nagyon fogják méltatni a kormány NHS-t érintő reformintézkedéseit. Az első három évet szervezeti átalakításokra pazarolták, miközben az NHS-nek a növekvő pénzügyi és szolgáltatási nehézségére kellett volna összpontosítania. Ezen stratégiai hiba elkövetése után a kormány csak megkésve váltott egy pozitívabb irányba, hogy a betegellátás javítására és a szolgáltatások szorosabb integrációjára összpontosítson. (SZL)

Forrás:
Zosia Kmietowicz: Coalition's changes to NHS were damaging and distracting, says new review. BMJ, http://www.bmj.com/content/350/bmj.h633 (letöltés: 2015.02.12.)

Megjelenés dátuma: 2015-02-17 16:02:57