HealthOnline cikkek

Ország: Egyesült Királyság

Témakör: Fekvőbeteg ellátás

Az angliai NHS trösztök teljesítménye és pénzügyi helyzete

Az angliai egészségügyi szabályozó testület, a Monitor és az NHS Trust Development Authority (NHS TDA) februárban publikálta az NHS szolgáltatók (NHS trösztök és NHS alapítványi trösztök) működésével és pénzügyi helyzetével kapcsolatos jelentését. A jelentés az áprilisban kezdődő pénzügyi év kereteit figyelembe véve 2015 április és december 31. közötti időszakra tartalmaz adatokat.

A jelentésből az derül ki, hogy az NHS szolgáltatóknak az említett időszakban továbbra is működési és pénzügyi kihívásokkal kellett szembenézniük. A sürgősségi és baleseti ellátás iránti megnövekedett kereslet, a valamint a munkaerő kölcsönzést bonyolító ügynökségek magas költségei negatív hatással voltak a szolgáltatói szektor egészének teljesítményére, a hatékonysági célkitűzéseket pedig továbbra sem sikerül teljesíteni.

A pénzügyi év első 9 hónapjában az NHS szolgáltatók adóssága 2,26 milliárd font volt, ami 622 millió fonttal magasabb a tervezettnél. Az NHS szolgáltatók 75 százaléka (240-ből 179) jelentett deficitet, közülük 131 akut tröszt volt. A szolgáltatók 2,72 milliárd fontot költöttek a munkaerő kölcsönzését bonyolító ügynökségekre és munkaerő szerződésekre, ami 1 milliárd fonttal magasabb a tervezettnél.

2015 októbere és decembere között összességében nem sikerült teljesíteni a sürgősségi ellátásra vonatkozó várakozási idő célkitűzést (a sürgősségi ellátást nyújtó részlegeket - A&E departments - felkereső páciensek 95 százaléka 4 órán belül részesüljön ellátásban). A páciensek 90,66 százaléka esetében tudták a célkitűzést tartani. Nőtt a sürgősségi ellátásba érkezők száma, 5,12 millió beteg jelentkezett az A&E részlegeken. Közülük 98 ezer páciens több mint 4 órát várakozott a kórházi felvételre az ágyak hiánya miatt.

A diagnosztikai kezelésekre való várakozási idő célkitűzést (6 hét) meghaladó páciensek száma a jelzett időszakban augusztus és november között kedvezően alakult, azonban standardnál hosszabb ideig várakozók aránya novemberről decemberre a páciensek 1,6 százalékáról 2,2 százalékára nőtt (országos célkitűzés: 1 százalék). A 15 vizsgált diagnosztikai eljárás közül 12 esetében nem sikerült teljesíteni a célkitűzést. A leghosszabb várakozási idő az endoszkópikus eljárások esetében volt tapasztalható. A teljesítmény a kolonoszkópia esetében volt a legkedvezőtlenebb, ahol a páciensek 8,62 százalékának 6 hétnél tovább kellett várakoznia az eljárásra.

A daganatos betegségek esetében a beutalástól a kezelésig terjedő 62 napos várakozási idő terén lassú fejlődés mutatkozik, de továbbra is a 85 százalékos országos célkitűzés alatt van. A háziorvosok által sürgősen beutalt daganatos betegek 83,5 százaléka részesült kezelésben 62 napon belül a 2015-2016-os pénzügyi év első három negyedévében. Ez rosszabb, mint a megelőző pénzügyi év ugyanezen időszakában (83,8 százalék). A daganatos betegségek kezelésére vonatkozó várakozási idő célkitűzések terén a felső gyomor-bélrendszeri, urológiai és tüdőgyógyászati szakterületek teljesítettek a legrosszabbul. A diagnosztikai vizsgálatokra vonatkozó várakozási idő meghosszabbodása is hozzájárult a daganatos betegségek kezelésére vonatkozó 62 napos várakozási idő alulteljesítéséhez.

Nőtt a rutin műtétekre várakozók száma, a beutalás és az ellátás közötti várakozási idő célkitűzést (18 hét) csak a páciensek 91,59 százaléka esetében sikerült teljesíteni a 2015-2016-os pénzügyi év decemberében, ami a 92 százalékos célkitűzés alatt van. Az elektív műtétek esetében a várólista 2015 decemberében mintegy 3,14 millió páciensre nőtt (ez az előző év ugyanezen hónapjához képest 12,67 százalékos növekedést jelent).

Az NHS deficites működéséhez, valamint a betegellátás színvonalának rosszabbodásához jelentősen hozzájárul, hogy a kórházak súlyos humánerőforrás hiánnyal küzdenek, ezért jelentős mértékben rákényszerülnek a munkaerő-kölcsönző cégek által biztosított szakemberek alkalmazására. A munkaerő-kölcsönző ügynökségek visszaélnek azzal a helyzettel, hogy számos NHS tröszt nagymértékben időszakos munkaerőre támaszkodik. Például a Karácsony és Újév közötti időszakban egyes A&E osztályokon a műszakok felét időszakos helyettesítő személyzet biztosítja. Jeremy Hunt egészségügyi miniszter szerint a munkaerő-kölcsönző ügynökségek aránytalanul magas óradíjakat számítanak fel, ami évente több milliárd font összegű kiadást jelent az NHS számára. Hozzátette, hogy plafont fognak bevezetni a munkaerő-kölcsönzők által felszámított díjakra vonatkozóan. 2017 áprilisától a munkaerő-kölcsönző ügynökségek által biztosított szakemberek legfeljebb 55 százalékkal magasabb díjazásban részesülhetnek, mint az NHS alkalmazottak. A magasabb díjazás kárpótolja a munkaerő-kölcsönző cég által biztosított alkalmazottakat amiatt, hogy egyéb juttatásokban (fizetett szabadság, betegszabadság, nyugdíj) nem részesülnek. Hunt úgy véli, hogy a díjazási plafon bevezetése véget fog vetni a botrányosan magas díjaknak a kölcsönzött munkaerő esetében, az adófizetők számára pedig jelentős megtakarítást eredményezne. Az egészségügyi minisztérium az új intézkedéstől azt is reméli, hogy a kórházak a jövőben inkább az NHS személyzeti bankját fogják igénybe venni a helyettesítésre, a magán munkaerő-kölcsönző cégek szolgáltatásai helyett, és bíznak abban, hogy az időszakos munkaerő arányának csökkenése a személyzeten belül a betegellátás minősége terén is pozitív változásokat fog eredményezni.

Forrás:
Monitor, TDA: Quarterly report on the performance of the NHS provider sector: 9 months ended 31 December 2015. https://www.gov.uk/government/publications/nhs-providers-quarterly-performance-report-quarter-3-201516

Jeremy Hunt bans 'rip off' agency fees for locum doctors and nurses
http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11929581/Jeremy-Hunt-bans-rip-off-agency-fees-for-locum-doctors-and-nurses.html 13 Oct 2015

Megjelenés dátuma: 2016-03-03 10:51:49