HealthOnline cikkek

Ország: Ukrajna

Témakör: Egészségügyi rendszerek jellemzői

Ukrajna: reformokra vár az egészségügyi rendszer

Ukrajnában a reményvesztett orvosok arra figyelmeztetnek, hogy az ország egészségügyi rendszere omladozik a reformok késlekedése és a forráshiány következtében.

Ukrán orvosok és egészségügyi szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a krónikus alulfinanszírozottság, valamint a nem megfelelő erőforrás-felhasználás következtében számos intézmény súlyos gondokkal küzd, néhányan magán adományokra kénytelenek támaszkodni a fennmaradás érdekében. Az egészségügyi rendszer egészére kiterjedő korrupció szintén felelős az egészségügy kedvezőtlen helyzetéért, tovább nehezítve a kezelésekhez és gyógyszerekhez történő hozzáférést. A gazdasági recesszió és a kelet-ukrajnai háborús helyzet következtében az állami kiadások - így az egészségügyre jutó források is - tovább csökkentek, miközben az egészségügyi intézmények éppen csak, hogy ki tudják fizetni a béreket és a teljesítmény alapú díjakat. Ez a helyzet arra kényszeríti az embereket, hogy hálapénzt fizessenek azokért a kezelésekért és szolgáltatásokért, amelyekre ingyenesen jogosultak. Konstantin Nadutyi, az Ukrán Orvosi Kamara elnökhelyettese (korábban kormányzati tanácsadó az egészségügyi reform terén) azt nyilatkozta, hogy jelenleg az állami finanszírozás csak az egészségügyi rendszer pénzügyi szükségleteinek felét fedezi, a többit a páciensek maguk fizetik. Ez számukra felér egy gazdasági katasztrófával, a rendszer pedig kontrollálhatatlanná válik.

A betegcsoportok és korrupció-ellenes aktivisták évek óta sürgetik a rendszer alapos átvizsgálását. A 2014-es Maidan-forradalom nagy reményeket keltett arra nézve, hogy politikai rezsimváltás az egészségügyi rendszer alapos átvizsgálását és ésszerű reformok bevezetését vonja maga után. 2014 év végén Alexander Kvitashvili lett Ukrajna egészségügyi minisztere, aki származási országában, Grúziában irányította az egészségügyi reformokat. Az új vezetés gyorsan kidolgozott, és a parlament elé terjesztett egy ötéves reformprogramot, azonban a reformok parlamenti általi elfogadása lassan haladt. Kvitashvili a parlament egészségügyi bizottságát vádolta azzal, hogy gátolja a reformokat, míg a bizottság az egészségügyi minisztériumról állította, hogy nem megfelelően kezeli a gyógyszerekre szánt összegeket. Kvitashvili arra figyelmeztetett, hogy hacsak nem kerül sor reformokra, az egészségügyi rendszerben egy éven belül pénzügyi összeomlás fog bekövetkezni. Az orvosok szerint ez nem túlzás, reformok nélkül ugyanis szinte lehetetlen, hogy az állam eleget tegyen pénzügyi kötelezettségeinek az egészségügyi szektorban.

Miközben az orvosok nyíltan kifejezték egyre növekvő reményvesztettségüket a politikusokkal szemben, és kevés reményt látnak az ésszerű reformokra, a kormánnyal együttműködő nemzetközi intézmények bizakodnak abban, hogy a helyzet hamarosan javulni fog. Dorit Nitzan, a WHO Ukrajnai Irodájának vezetője úgy látja, hogy habár az egészségügyi szektorban a bérek alacsonyak, és nagyon rossz állapotok vannak, az egészségügyi minisztérium teljesen elkötelezett a reformokkal szemben. Ukrajnában az állami egészségügyi intézmények (szolgáltatók) tulajdonosaik, az államnak közvetlenül alárendelt helyi hatóságok irányítása alatt működnek, akik egyben a szolgáltatásvásárlók is. A WHO és az UNICEF az előrelépés jeleként értékeli, hogy intézkedések történtek az egészségügyi szolgáltatások nyújtásának és vásárlásának szétválasztására. 2013-ban szerződéses kapcsolatokat kezdtek bevezetni az alapellátási rendszerben egyes pilot régiókban, ugyanakkor ezek a szerződések továbbra is inkább formalitást jelentenek, mint szabályozási mechanizmust, ugyanis nincsenek megfelelő módon kikényszerítve. Az ország többi részén fennmaradtak a hierarchikus viszonyok az állam, a helyi hatóságok és az állami egészségügyi szolgáltatók között. Ez a külső ellenőrzés nélküli rendszer lehetővé tette a helyi cégek számára, hogy szövetségekbe tömörülve felosszák egymás között a nyereséges piacot. Egyes szövetségek több mint 20-szoros árat számoltak fel ugyanazért a gyógyszerért, mint a nemzetközi szervezetek. Az egészségügyi minisztérium 2015-ben bevezetett egy ideiglenes beszerzési rendszert, amely a nemzetközi szervezetekhez, pl. az UNICEF által használt rendszerhez hasonló. Az aktivisták ezt az intézkedést a korrupció felszámolásának mérföldköveként értékelték.

A továbbra is fennálló problémákra a 2015 szeptemberében bejelentett két gyermekbénulásos eset világított rá. A járvány kitörése a történelmileg nagyon alacsony védőoltás-lefedettségnek volt betudható. 2014-ben csak a gyermekek mintegy fele volt átoltva gyermekbénulás elleni védőoltással a WHO adatai szerint. Ugyanakkor az erre irányuló válaszlépések heteket késtek. A külföldről érkező gyermekbénulás elleni vakcinákkal szemben a helyi lobbicsoportok megpróbálták lerombolni az ukrán lakosság bizalmát.

Számos orvos továbbra is szkeptikus a változásokkal szemben. A nemzetközi szervezetek szerint viszont a reformok segítségével, az alapellátás és a rutin immunizációs programok fejlesztésével meg lehet fékezni a fertőző betegségek kialakulását. A következő években lépésről lépésre megtett reformintézkedések révén olyan korrupció mentes rendszert lehet létrehozni, melynek középpontjában az emberek állnak.

Forrás:

Holt, E.: Ukraine's beleaguered health system awaits reform. The Lancet, Volume 387, No. 10020, 2016. február 20. http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(16)00388-3/abstract

Lekhan VN, Rudiy VM, Shevchenko MV, Nitzan Kaluski D, Richardson E. Ukraine: Health system review. Health Systems in Transition, 2015; 17(2): 1-153.

Megjelenés dátuma: 2016-04-20 13:25:19