HealthOnline cikkek

Ország: Amerikai Egyesült Államok

Témakör: Egészségpolitika

USA: a Képviselőház megszavazta az Obamacare visszavonását

Az amerikai Képviselőház 2017. május 4-én megszavazta az Obamacare visszavonását, ezáltal az egészségügyi rendszerben történő, átfogó változtatások végrehajtását.

Az amerikai Képviselőház 2017. május 4-én szűk többséggel megszavazta az Obamacare néven is emlegetett Megfizethető Ellátás Törvénye számos rendelkezésének eltörlését.

Habár 2017. március végén az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény elnevezéssel fémjelzett törvényjavaslat még saját pártján, a Republikánus Párton belül sem szerezte meg a kellő támogatást, május elején - Trump és a republikánus vezetők erőteljes lobbizásának hatására - a Republikánus Párt 217 képviselője szavazott a törvényjavaslat elfogadása mellett. Összesen 213 képviselő, az összes demokrata képviselő mellett 20 republikánus utasította el a javaslatot.

A törvényjavaslat ezt követően a Szenátushoz kerül, ahol várhatóan jelentős kihívásokkal fog szembenézni, a konzervatív és mérsékelt republikánusok közötti ugyanazon ideológiai megosztottságból kifolyólag, amely a Képviselőházban is csaknem a javaslat bukásához vezetett. Donald Trump ugyanakkor bizakodó abban a tekintetben, hogy keresztül tudja vinni a Szenátuson a törvényjavaslatot.

Habár a Szenátus vélhetően változtatásokat fog igényelni a törvényjavaslaton, amennyiben az a jelenlegi formájában törvényerőre emelkedik, az az Obamacare számos főbb rendelkezését eltörölné. Átalakítaná a saját egészségbiztosítás vásárlására vonatkozó szabályokat és támogatásokat, és jelentősen csökkentené a Medicaid program szövetségi államtól kapott támogatását, amely a szociálisan hátrányos helyzetű lakosoknak nyújt egészségbiztosítást.
Az Obamacare egyes rendelkezéseit azonnal eltörölnék, így például az egészségbiztosítás kötésére vonatkozó egyéni kötelezettséget, vagyis az azokra a személyekre kivetett adót, akik nem kötnek egészségbiztosítást. Ugyanakkor továbbra is érvényben maradna az a rendelkezés, miszerint a fiatalok számára 26 éves korukig szüleik egészségbiztosítása lefedettséget nyújt.

Az államok mentesülhetnének az Obamacare két követelménye alól: az egyik, hogy az egészségbiztosítók fedezzék a "létfontosságú egészségügyi ellátásokat", a másik, hogy ugyanazt a díjat számolják fel mindenkinek, kórtörténettől függetlenül. Ez azt jelentené, hogy magasabb díjakat számolhatnának fel azon személyek számára, akik egészségproblémái már korábban is fennálltak, ugyanakkor nem rendelkeznek folyamatos biztosítási védelemmel.

Fokozatosan megszüntetnék a Medicaid kiterjesztését. A Megfizethető Ellátás Törvényét megelőzően az alacsony keresetű, gyermekkel nem rendelkező felnőttek számára számos államban nagyon nehéz vagy lehetetlen volt egészségbiztosítási védelemhez jutni a Medicaid-en keresztül. Az Obamacare kiterjesztette a Medicaid programot, hogy az a felnőttek számára a szövetségi szegénységi küszöb 133 százalékáig (egy személy esetén 15 800 dollár, egy négy fős család esetén 32 319 dollár) terjedően lefedettséget nyújtson, ami elősegítette a biztosítással nem rendelkezők arányának jelentős csökkenését az Egyesült Államokban. Az új törvényjavaslat értelmében 2019 végétől új jogosultakra már nem lehetne kiterjeszteni a Medicaid biztosítási védelmét. Mivel a Medicaid programban résztvevők gyakran ki- és bekerülnek a programba foglalkoztatottsági státuszuk és kereseti helyzetük változásával, ez a Medicaid-ben résztvevők számának csökkenéséhez vezetne.

Az államoknak a szövetségi kormánytól a Medicaid fenntartására kapott támogatásait is átalakítaná az új törvényjavaslat. Jelenleg az államok gazdasági helyzetük függvényében kapnak pénzügyi támogatást a szövetségi kormánytól a Medicaid költségek finanszírozására. Az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény értelmében viszont az államok nem gazdasági helyzetük, hanem a lakosságszámuk alapján részesülnének kifizetésekben, ami a Medicaid források csökkenését jelentené. Az államok ezen kívül a nem rokkant felnőttek esetében munkavállalási kötelezettséghez köthetnék a Medicaid jogosultságot, ami szintén korlátozza a Medicaid-hez való hozzáférést.

A Kongresszusi Költségvetési Hivatal becslése szerint az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény 2026-ra 24 millióval növelné az egészségbiztosítással nem rendelkezők számát, ami azt jelenti, hogy mintegy 52 millió polgár nem rendelkezne biztosítási védelemmel.

A törvényjavaslat csökkentené a jómódúak adóterheit. Az Obamacare oly módon növelte ugyanis az adók mértékét, hogy az elsősorban a gazdagokat sújtotta, és az ebből a származó többletbevételből finanszírozták a Medicaid program kiterjesztését. Az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény azonban mérsékelné ezeket az adókat, ami 883 milliárd amerikai dollárnyi csökkenést jelentene az adóbevételekben, és ez a változtatás elsősorban a gazdagoknak kedvezne a Kongresszusi Költségvetési Hivatal szerint.

Azok a személyek, akik saját maguk vásárolnak egészségbiztosítást, keresetük helyett életkoruk alapján részesülhetnek adókedvezményben. Az Obamacare által bevezetett adókedvezmények elsősorban a jövedelmen alapulnak (valamint az egyes államokban is különböző az adókedvezmények mértéke). Az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény életkortól függő adókedvezményt vezetne be, amelynek mértéke az életkor emelkedésével párhuzamosan növekedne. Az adókedvezményre nem lennének jogosultak azok a személyek, akik havi jövedelme 75 000 dollár fölött, valamint azok a családok, amelyek havi jövedelme 150 000 dollár fölött van.

A törvényjavaslat ugyanakkor azt is lehetővé tenné, hogy az egészségbiztosítók magasabb díjakat számoljanak fel az 50-es és 60-as éveikben járó személyek számára, mint a fiatalabbak számára.

Mindent egybevetve, az új törvényjavaslatban foglalt intézkedések elsősorban a jó egészségi állapotú, magas jövedelmű személyeknek kedveznek, a rossz egészségi állapotú, alacsony jövedelmű polgárokat azonban kedvezőtlenül érintik. Az Amerikai Egészségügyi Ellátási Törvény számos olyan változtatást tervez arra vonatkozóan, hogy az egészségbiztosítók milyen díjakat számolhatnak fel azoknak a biztosítottaknak, akik a piacon vásárolnak egészségbiztosítást, valamint, hogy milyen juttatásokat kell biztosítaniuk a Medicaid keretében. Összességében véve, ezek a változtatások előnyösek lehetnek a fiatalabb és egészségesebb biztosítottak számára, akik kevesebb szolgáltatást magában foglaló (és olcsóbb) juttatáscsomagot választanak. Ugyanakkor költségesek lehetnek az időseb és rosszabb egészségi állapotú biztosítottaknak, akiknek az Obamacare rendelkezései sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítanak.

Forrás:

House Republicans pass bill to replace and repeal Obamacare. CNN, 2017. május 4. http://edition.cnn.com/2017/05/04/politics/health-care-vote/

It's official: House Republicans passed a bill to repeal and replace Obamacare. VOX, 2017. május 4. https://www.vox.com/policy-and-politics/2017/5/4/15538596/house-republicans-pass-repeal-obamacare-ahca

Who Wins and Who Loses in the Latest G.O.P. Health Care Bill. The New York Times, 2017. május 4. https://www.nytimes.com/2017/05/04/upshot/who-wins-and-who-loses-in-the-latest-gop-health-care-bill.html

Megjelenés dátuma: 2017-05-11 14:30:37