HealthOnline cikkek

Ország: Egyesült Királyság

Témakör: Minőségügy

Az NHS-szel és a szociális ellátással való elégedettség 2017-ben

1983 óta a brit szociális attitűd felmérés (BSA - British Social Attitudes survey) a NHS-ről, általában az egészségügyről, gondozási tevékenységről is kérdezi a lakosságot. A legutóbbi felmérést 2017 júliusa és októbere között végezték, országos reprezentatív mintán.

2017-ben az NHS-szel való elégedettség 57 százalék volt (a nagyon elégedett és a meglehetősen elégedett válaszadók aránya együttesen), az előző évihez képest 6 százalékponttal alacsonyabb. Ugyanakkor az elégedetlenség 7 százalékponttal, 29 százalékra emelkedett, 2007 óta ez volt az elégedetlenség legmagasabb szintje.

Az elégedettség négy legfontosabb oka az ellátás minősége, ingyenessége, az NHS dolgozóinak magatartása és az elérhető szolgáltatások választéka volt.

Az elégedetlenség az NHS szakemberhiányára, a hosszú várakozási időkre, a finanszírozás hiányosságaira és az NHS-t befolyásoló, érintő kormányzati reformokra vezethető vissza.

Míg az elégedettség okai elsőrorban a minőség és az NHS alapelvei (a felhasználó számára ingyenes, a szolgáltatások széles skálája elérhető) köré csoportosulnak, addig az elégedetlenség főként a források (hiányának) kérdéseivel hozható összefüggésbe.

A háziorvorvosi- és járóbeteg ellátással a válaszadók 65 százaléka elégedett, a kórházi ellátással 55 százalék, a baleseti és sürgősségi szolgáltatásokkal 52 százalék, az NHS fogászatával 57 százalék. A szociális ellátással való elégedettség a legalacsonyabb, 23 százalék.

Hosszabb távon az látszik, hogy az NHS-szel 2017-ben nagyobb arányban elégedettek a válaszadók, mint a 90-es években és a 2000-es évek elején. Azonban az elégedettség statisztikailag szignifikáns csökkenése 2017-ben (és az elégedetlenség növekedése) is megfigyelhető. Növekvő azok aránya, akik a forráshiány miatt elégedetlenek az NHS-szel. Ez azt jelzi, hogy a közvélemény tudatában van az NHS-t elmúlt hét évben terhelő finanszírozási problémáknak.


Forrás: Public satisfaction with the NHS and social care in 2017: Results and trends from the British Social Attitudes survey.
https://www.nuffieldtrust.org.uk/research/public-satisfaction-with-the-nhs-and-social-care-in-2017

Megjelenés dátuma: 2018-03-11 11:38:04